Blog

Onze adviseurs aan het woord

Onderschat nooit de kracht van een goede communicatieboodschap

Enzo de Regt – 10 december 2019

Na een cursus of workshop sluiten wij, de adviseurs van MOOIWERK, altijd af met een aantal vragen: Hoe heb je de workshop(s) ervaren? Wat heb je zoal geleerd? En wat levert het advies jou op? Zo ook na onze communicatie-leerlijn: In 4 avonden een strakke communicatie voor jouw organisatie!

“We maken door dit plan bestuurders onderdeel van het proces.”

“Het opstellen van het communicatieplan geeft ons nieuwe stof tot nadenken over wie we zijn en waar we voor staan.”

Van flyer tot Facebook en van website tot persbericht. De communicatiemogelijkheden voor vrijwilligersorganisaties en sportclubs zijn ontelbaar. Ieder jaar worden het er meer. Maar welke middelen kies je? En hoe kan je met communicatie jouw positionering, doelen en ambities van de organisatie waarmaken? Het antwoord op deze vragen hebben de organisaties tijdens de cursus samengevat in een concreet communicatieplan.

“Er ligt een prachtig document voor de komende jaren”

Merkpositionering: stevig op de kaart staan

Een ‘merkpositionering’ is als een gps voor je organisatie: ze bepaalt waar je organisatie (voor) staat en waar je ermee naartoe wil. Een organisatie met een sterk merk verovert een plaats in het hoofd én het hart van de gebruiker. Op die manier kan je als organisatie een fundament creëren voor een unieke plek. Anders dan die van de concurrentie.
Het nakomen van je merkbelofte creëert vervolgens vertrouwen. En het levert echt zichtbaar resultaat op. Mensen hebben de behoefte om deel uit te maken van een groter geheel en bij te dragen aan een gezamenlijk doel. Goede communicatie is hierin belangrijk voor het verbinden van mensen!

Naast externe communicatie is ook interne communicatie onmisbaar voor de maatschappelijk organisaties. Daarmee blijven bestuurders-, commissies-, leden en anderen binnen de organisatie op de hoogte van alle ontwikkelingen. Vrijwilligersorganisaties en sportverenigingen proberen vaak met een klein budget, een zo groot mogelijke impact te realiseren. Marketing en communicatie speelt hierbij een grote rol. Voldoende aandacht voor het project is van belang voor het succes. Onderschat daarom nooit de kracht van een goede communicatieboodschap!

MOOIWERK helpt je hier graag bij!