Alwéér in lockdown: 9 concrete tips voor (sport)verenigingen om verder te kunnen

Maandag 14 december werd er bekend gemaakt dat we als Nederland (weer) in lockdown gaan. Deze verplichte sluiting heeft ook verregaande gevolgen voor de sportsector. Zo mogen volwassenen niet meer in teamverband (met meer dan 2 personen) sporten en moeten alle binnensportaccommodaties dicht. Helaas zijn er geen kant- en klare oplossingen. Wél willen we je laten denken in kansen en mogelijkheden, want die zijn er altijd. Daarom hebben we op basis van gegevens van het Mulier Instituut 9 onderwerpen in beeld gebracht om extra aandacht aan te besteden tijdens de tweede lockdown.

Wat is er anders dan de eerste keer?

Kijkend naar de situatie dan zien we grote verschillende ten opzichte van de eerste lockdown. Dat zit met name in onze houding. Waar we met elkaar tijdens de eerste lockdown strijdvaardig waren en dachten: “hier komen we samen wel uit”, zien we nu dat mensen het gebrek aan perspectief gaan missen. Veel mensen worden ‘coronamoe’. De eerste lockdown en de verschillende coronamaatregelen hebben veel wilskracht gekost. Dat is niet oneindig. Je kunt het vergelijken met een spier: als je aan een rekstok hangt, houd je dat een tijdje vol, maar op een gegeven moment zijn je spieren uitgeput en laat je los. Het wordt dus ontzettend belangrijk om in én na deze periode in te spelen op ledenbinding en- betrokkenheid. Zeker bij de volwassen doelgroepen.

Verder zien we ook dat de financiële situatie/liquiditeit van verschillende bedrijven en sportclubs door de coronacrisis nog meer onder druk is komen te staan. Clubs en sportaanbieders zijn voor hun inkomsten afhankelijk van de kantine-opbrengsten, sponsorinkomsten en lidmaatschapsgelden. Deze zijn aanzienlijk verminderd, weggevallen of onzeker geworden. Deze verliezen worden maar deels gecompenseerd door regelingen van de gemeente of rijksoverheid. In de eerste periode hebben clubs volgens cijfers van het Mulier Instituut de gaten nog opgevuld vanuit de eigen financiële buffers. De vraag is: hoe lang houden clubs het financieel nog vol? Zeker nu ze te maken krijgen met een tweede lockdown.

Graag adviseren we je vanuit MOOIWERK om deze twee problematieken/vraagstukken (binding van leden en vrijwilligers en de financiële situatie van clubs) te tackelen.

Leden blijven (ver)binden

De komende periode is het ontzettend belangrijk om je leden te blijven binden en boeien. Zeker de volwassenen. Door het wegvallen van een groot deel van de mogelijkheden om op normale manier te blijven sporten en competitie te spelen, blijven er weinig redenen over om lid te blijven. Loyaliteit, trouw en verbondenheid met de club zorgen hiervoor. De belangrijksten redenen om je aan te sluiten bij een sportaanbieder (gezelligheid, ontmoeting, uitdaging, competitie-element) verdwijnen. Helaas kun je hier als club weinig aan doen door voorgeschreven wet- en regelgeving. Het is dus belangrijk om een antwoord te vinden op de vragen: “Waarom zou ik nog lid blijven?” en “Hoe kan ik waarde geven aan het lidmaatschap in lockdowntijd?”.  Hieronder vind je een aantal pakkende voorbeelden van hoe je toch in kan blijven spelen op de motivaties om lid te blijven en de betrokkenheid van je leden kan verhogen.

1. Van aanbodgericht naar ledengericht werken

Veel verenigingen hebben van oudsher de neiging om aanbodgericht te werken. Als vereniging heb je een prachtig trainings-en competitieaanbod waar leden aan mee kunnen doen.  Hier mag je absoluut trots op zijn. Alleen nu valt dat hele aanbod weg. Wat nu?

Een oplossing kan liggen in het Ledengericht werken. De veranderingen in de maatschappij vragen steeds meer om ledengericht te gaan werken. Werk je ledengericht, dan ga je eerst kijken naar wie je leden zijn. Wat voor vereniging wil je zijn, voor wie en past dat bij de (veranderende) behoeften van de maatschappij en de leden. Wat zoeken die leden bij de vereniging? Wat zijn hun verwachtingen? Wat hebben zij nodig? Tegenwoordig is het steeds vaker zo dat leden hun contributie terug willen verdienen. Het moet op een of andere manier lonend zijn om dat lidmaatschap te behouden.

Om daarachter te komen zul je actief je leden moeten raadplegen. Houd bijvoorbeeld eens een onderzoek onder je bestaande leden waar de behoeften liggen. Houd een intakegesprek met nieuwkomers en vraag wat ze bij je zoeken in plaats van dat ze zich via internet aanmelden. Vraag verlaters concreet waarom ze vertrekken.

Uit dat soort raadplegingen kunnen verrassende antwoorden komen. Kijkend naar ledendoelgroepen is het resultaat vaak dat je je aanbod beperkt of juist uitbreidt. Soms komt fusie of splitsing om de hoek kijken, trek je nieuwe doelgroepen aan of stoot je hen juist af waardoor er meer gelijkgestemden op de vereniging komen. Voor de één is differentiatie de oplossing, voor een ander niet. Waar het om gaat is dat je vraag en aanbod meer bij elkaar laat aansluiten. Zodat leden het waardevol vinden om lid te zijn en een duidelijk aanbod trekt ook nieuwe (gewenste) leden aan.

2. Concrete acties t.b.v. ledenbinding

Om je leden betrokken te houden, is het dus belangrijk om in te blijven spelen op hun behoeftes en motivaties om lid te zijn van de vereniging. Verder is het belangrijk om op het netvlies van je leden te blijven en dus voldoende te communiceren. Hieronder zie je een aantal concrete voorbeelden van leuke en ludieke communicatie-acties en bindingsactiviteiten:

  • Organiseer een leuk weekjournaal, net zoals Excelsior 31.
  • Zet net als Wielervereniging Breda een ledenenquête uit en peil de behoefte bij je leden.
  • Organiseer in de kerstvakantie een digitaal ledentoernooi (FIFA 21, NBA2k21, Tennis World Tour) om de leden digitaal bij elkaar te brengen.
  • Organiseer een leuke digitale Quiz of een bierproeverij.
  • Geef een keer per twee weken een bestuurder het woord: In ‘bestuur aan het woord/ in de picture’.
  • Organiseer een fotowedstrijd voor je leden. Koppel dit bijvoorbeeld aan kerst. Roep alle leden op om de leukste, gekste, meest creatieve kerstfoto in te sturen. Deze foto’s kun je weer via social media, de nieuwsbrief en website delen. De ‘winnaars’ kun je eventueel nog een klein cadeau in het vooruitzicht stellen.
  • Plan een Drive Thru nieuwjaarsborrel. Fysiek kun je niet bij elkaar komen op de schaatsbaan of in het clubhuis, maar in de auto kan dat natuurlijk wel. Als vereniging kun je voor oliebollen en champagne zorgen. Op deze manier blijf je toch in contact met de leden.
  • Organiseer digitale fit-traingingen, zodat volwassenen met simpele oefeningen toch fit en vitaal blijven.

Vrijwilligers betrokken houden

Naast het binden van je leden is het ontzettend belangrijk om jouw vrijwilligers betrokken te houden. Zij durven of kunnen soms niks voor de club betekenen of hebben juist enorm veel voor de club betekend de afgelopen periode. De volgende stappen kunnen je bij het betrokken houden van je vrijwilligers helpen:

3. Check regelmatig hoe het gaat met je vrijwilligers

Enkele manieren om dat te doen, zijn:

  • Start een ‘Hoe gaat het nu met’ rubriek.
  • Bel iedere week een aantal vrijwilligers en vraag hoe het met ze gaat. Dit kun je laten doen door bestuursleden of voorzitters van de commissies.
  • Verstuur een persoonlijk kaartje naar de vrijwilligers. Tip: vraag ze aan via MOOIWERK!
  • Start een online vrijwilligers community via bijvoorbeeld WhatsApp, zodat vrijwilligers elkaar kunnen steunen en zaken kunnen delen naar behoefte.
4. Communiceer voldoende naar je vrijwilliger
  • Stuur een wekelijkse update vanuit het bestuur.
  • Houd je vrijwilligers op de hoogte van wat er speelt en kijk samen naar wat ze wel kunnen doen. Kun je de activiteiten nu misschien digitaal/online of anders vormgeven?
  • Zorg dat je administratie op orde is, zodat je al jouw vrijwilligers snel en makkelijk kunt bereiken. Mis je gegevens? Dit is een goede tijd om alles bij te werken!
5. Bereid je voor op de toekomst
  • Denk erover na hoe je je vrijwilligers gaat belonen/bedanken voor de inzet die ze het afgelopen sportseizoen hebben gedaan.
  • Breng in kaart wat de behoefte aan vrijwilligers voor komend seizoen is en waar de gaten mogelijk gaan vallen. Door middel van bijvoorbeeld taakomschrijvingen ben je er alvast klaar voor om nieuwe vrijwilligers te benaderen.
  • Storytelling is een mooie manier om je organisatie te promoten en vrijwilligers te werven. Je hebt nu tijd om die mooie verhalen van je vrijwilligers op te schrijven, zodat je ze later dit jaar kunt gebruiken.

Op zoek naar nieuwe inkomstenstromen

De kantine is dicht en sommige sponsoren hebben het moeilijk. Dit heeft effect op de situatie van sommige sportclubs. Het is daarom belangrijk om onze nieuwsbrief te blijven volgen en te kijken of jouw organisatie in aanmerking komt voor een van de compensatieregelingen. Daarnaast zien we dat clubs in deze moeilijke periode hun creativiteit tonen en op zoek gaan naar alternatieve inkomstenbronnen. Hieronder vind je een overzicht van goede voorbeelden:

6. Actie: geef je club een rondje!

De sportkantines zijn al lange tijd gesloten waardoor sportclubs veel inkomsten mislopen. Veel sportclubs hebben het hierdoor zwaar. Als de noodgedwongen sluiting nog lang aanhoudt zullen verschillende sportclubs zelfs moeten vrezen voor hun voortbestaan.   Rondjevoorjeclub.nl (een initiatief van Clubplan Nederland) probeert middels de actie ‘Geef je club een rondje!’ in te spelen op het mislopen van inkomsten uit de sportkantine. Zie het uiteraard meer als een gift vanuit betrokken leden dan als extra inkomsten ter compensatie.

Rondjevoordeclub.nl roept leden op om een digitaal rondje te geven. Niet aan je teamgenoten of sportvrienden maar aan je eigen club! Een rondje is een donatie voor jouw club ter waarde van een rondje in de kantine (€20,-). Je kunt zelf kiezen hoeveel rondjes je wilt geven, betalen gaat via iDeal. Hoe meer rondjes jullie club krijgt, hoe beter voor de clubkas!

Meer informatie over de actie en de mogelijkheden voor de club zijn terug te lezen op: Geef je club een rondje!

7. Schoolfoto-actie

Organiseer net zoals VV Nieuwekerk een schoolfoto-actie. Clubfotografen zetten de afgelopen weken vijfenveertig jeugdteams van VV Nieuwerkerk op de gevoelige plaat. Deze foto’s in tenue konden ouders kopen bij de club. Spelers en ouders blij met prachtige foto’s tegen een leuke prijs, maar ook de penningmeester blij, die de clubkas weer wat kan bijvullen.

8. Introduceer sponsorkliks.com

Het goede nieuws van sponsorkliks is dat leden zelf wat kunt doen om de clubkas te spekken. Het enige wat een lid van de sportclub hoeft te doen is haar internetaankopen via een gepersonaliseerde clublink te doen. De sportclub krijgt vervolgens van elke aankoop via deze link een percentage van het aankoopbedrag. Er doen bekende webshops mee aan dit initiatief, o.a. Bol.com, Viking, Coolblue, Booking.com, Thuisbezorgd.nl, Greetz, Otto, Mediamarkt, Easytoys en Alibaba.com.

9. Werk samen met de lokale horeca en verdien geld voor jouw club

De lokale horeca zit in hetzelfde schuitje als de club. Waar bij jullie de kantine dicht is, ligt restaurant ook plat. De meeste horecabedrijven hebben ervoor gekozen om wel te blijven bezorgen. Voor hun is het dus heel belangrijk om voldoende mensen te bereiken en op de hoogte te brengen van hun online aanbod. Als club heb je een groot bereik met je leden. Maak een deal met deze ondernemers dat wanneer leden een code invoeren, dat dan x % van het bestelbedrag naar de club terugvloeit.

En, hebben we je kunnen inspireren? Wij hopen van wel! Wil je nu toch advies op maat voor jouw vereniging of club, neem dan gerust contact op met Enzo, Robin of Pim – en we helpen je (verder) op weg.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Scroll naar top
X
X
X