Middelen om je leden betrokken te houden

In dit digitale tijdperk zijn er tal van mogelijkheden om op afstand contact te hebben met leden en hen betrokken te houden. De een is bruikbaarder dan de ander. De ander is weer persoonlijker. Hieronder een aantal mogelijkheden om de ledenbehoeften te inventariseren:

  1. Digitale ledenenquête
    In deze coronaperiode kan het interessant zijn om een ledenenquête uit te zetten onder je leden omdat je hiermee de leden in de breedte kunt bevragen en erachter kan komen welke behoeften zij hebben. Je spreekt een groot publiek aan voor een algemene en laagdrempelige inventarisatie. Vanuit deze behoeftepeiling kan je weer toekomstige acties uitzetten. Als adviseur Sport en Recreatie van MOOIWERK helpen we je hier graag mee. We maken zelf kant- en klare enquêtes op in de huisstijl van je club. Het enige wat jij nog hoeft te doen is deze enquête na te kijken en de link naar je leden te versturen.
  2. Telefonisch contact (belronde)
    Je zou ook een belronde kunnen organiseren waarbij je een aantal leden persoonlijk spreekt. Gerichte benadering van de diverse ledengroepen in jouw vereniging kan kwalitatief meer duiding geven op de algemene inventarisatie. Naast de bruikbare informatie die je kunt ophalen uit persoonlijke gesprekken, toon je met dit persoonlijke contact je betrokkenheid bij de leden.
  3. Online brainstormbijeenkomst
    Een combinatie van live contact en een grote groep benaderen is vandaag de dag steeds eenvoudiger: organiseer een online bijeenkomst waar de leden hun ervaringen kunnen delen. Middelen als Zoom , Microsoft teams , Skype en Whatsapp kunnen hierin bruikbaar zijn. Bovendien kun je gebruik maken van Kahoot bij het aftrappen van een online bijeenkomst om interactief vragen te stellen en spelenderwijs antwoorden op te halen.
  4. Digitale ideeënbusje
    Als jouw club nog geen (digitale) ideeënbus heeft, kan dit het moment zijn om dit te introduceren. Dit kan bijvoorbeeld door een emailadres, Ideeenbus@jouwsportclub.nl, aan te maken waar leden hun wensen/ideeën kunnen aanleveren. Zorg dat de digitale ideeënbus een prominente plek krijgt op de website, zodat het juist in deze tijd makkelijk vindbaar is.

Tips

  • Bij de inventarisatie is het goed rekening te houden met het divers ledenbestand. Zo zullen de behoeften van jeugdleden mogelijk verschillen van die van ouderen. Houd daarom rekening met de verschillende leeftijden, teams, sportniveau ’s etc.
  • Als je eenmaal een beeld hebt van de behoeften van je leden is het belangrijk dit terug te koppelen naar de achterban. Hiermee houd je de leden op de hoogte, creëer je draagvlak voor ideeën en kun je controleren of iedereen zich herkent in het geschetste beeld.
  • Op basis van de behoeften kunnen vraagstukken, die veelal genoemd worden, worden opgepakt. Laat leden die enthousiast zijn over ideeën een rol innemen bij de uitwerking ervan. Wellicht kunnen ideeënaandragers zogenoemde ambassadeurs van het idee worden. Zij kunnen gevolg geven aan de uitwerking, bijvoorbeeld door in online sessies met hun eigen team de volgende stappen te bespreken.

We hoeven niemand natuurlijk uit te leggen hoe vervelend het is dat we onze sporten niet kunnen uitoefenen zoals we willen. Laten we met zijn allen hopen dat de onderbreking van onze activiteiten van korte duur is, alhoewel 27-10 door de minister is gezegd dat deze situatie zeker tot in december voortduurt. Het is dan ook het belangrijk om de band met de club te onderhouden en vrijwilligers en leden op een leuke, sportieve manier betrokken te houden. Dat kan je op verschillende manieren doen:

  • Online trainingsschema’s of traingingen aanbieden voor de senioren. Te denken valt aan individuele krachttrainingen, bootcamps, conditietrainingen, techniektrainingen.
  • Bedankpakket voor vrijwilligers met verschillende regionale en lokale producten versturen. Voor vrijwilligers zijn dit ook onzekere tijden, waar vaak veel van ze gevraagd wordt.
  • Online evenement(en) organiseren, zoals een bierproeverij, een pubquiz of verschillende challenges uitzetten, online kerstbingo.
  • Door middel van leuke artikelen met anekdotes, een (top)vrijwilliger, een sporter of teams in de spotlight zetten. Dit zorgt voor een stukje herkenbaarheid en interactie via de verschillende clubkanalen.
  • In samenwerking met sponsoren leuke winacties opzetten. Bijvoorbeeld: Raad het aantal kerstballen in deze pot of schat jij het aantal ballen op dit veld?
  • Gezamenlijke inkomstenacties organiseren. Te denken valt aan het verkopen van 5 december snoepgoed of kerstkransjes voor de club. (Dit kan uitstekend online via WhatsApp en in samenwerking met een lokale ondernemer). Of het organiseren van een eindejaar loterij voor de club.

Mocht je hier eens verder over willen sparren, neem dan contact op met de adviseur van jouw gebied.

Scroll naar top
X
X
X